Plain Color Tumblr Themes
-->

Wednesday, June 8, 2011

Hot Muffin : Aurat?!!


- asssalamualaikum -


ceh! poyo je budak atas tuh. =P

assalamualaikum sume.. abaikan yg kata atas tuh okeyh. first sekali is,

entry ini bukan bertujuan saya nak tunjuk bagus atau apa. cuma ingin berkongsi untuk sama-2 kita muhasabah diri jadi seseorang yang lebih baik. insyallah.

okeyh. get it? saya bukan nak tunjuk baik okeyh.
topic hari ni is about aurat. tau apa itu aurat? kalu suda tau, bagus.. tak perlu saya bagitaw kan kan.
erm.. baru-2 ni, blogger hot, CikEpal kena hentam pasal aurat. okeyh. mmg sedia maklum, ternd sekarang ni mmg ade mcm2 stle tudung kan. ade tudung ikinlah, syria lah n latest shawl segale bagai tuh. tak dinafikan, saya pon ikut trend belit-2 kepala tuh. *ngaku taw  .  sebenarnye entry ini bukan nak tegur seseorang muslim yg x menutup aurat. tetapi nak tegur muslim yg tak menutup mulot dgn baik ketika berbicara.

wahai awak yg sentiase mempertikaikan aurat seseorang muslim ituh : sebelom awak tegur orang, awak rase awak suda cukup bagus? awak rase awak dah cukup tutup maruah awak tuh? awak salah! awak tegur aurat orang lain sedang awak tak tutup pon maruah awak. maruah yg saya maksudkan adelah maruah awak mengaibkan diri sendiri. awak beriye iye ckp orang itu orang ini. tapi awak sendiri mungkin 2 x 5 saja. mungkin awak suda bagus elok tutup aurat. tapi bermakna kah jika awak selubong satu badan tapi mulot awak.. saya tak berani nak cakap. bermakna kah jika awak selubong satu badan jika tanpa awak sedar atau tidak awak menyakiti hati orang lain? renung-2 kan lah..
bukan saya nak tunjok baik. saya sedar saya cuma manusia yg biasa tak lepas dari buat dosa mulot. jadi entry ini bertujuan kita same-2 muhasabah diri.

awak yg dah cermin muke yg comel tuh, bukan kita tak boleh tegur. boleh.. dalam islam sangat menggalakan..  tapi nak tegur tuh berpada lah.. gunekan cara yg betul.

3 care mencegah kemungkaran ;  

  • gune mulut

menasihati elok-2 bukan memaki yer..

  • gune tangan

gune kuase yg ade dgn elok-2.. jgn sesuke hati mcm politik..

  • gune hati

membenci perbuatan itu n mendoakan..

haa.. kan senang.. tak payah nak membazir ayaq liuq memaki orang.. sia-2 je kita maki kalau dye tak dengar..
so, the point is.. sebelom kite naktegur orang ,kite cermin diri dulu. saya dah cermin da .. sebab tuh berani nak bersuare :)  salam ukhwah ~

- wassalam -

No comments:

Post a Comment